update readme

This commit is contained in:
NightFox 2022-12-09 18:27:03 +03:00
parent 4c881ab64c
commit fc73b5c413
2 changed files with 91 additions and 15 deletions

View File

@ -1,3 +1,63 @@
# Repository for Half-Life PBR materials
TBD
## If you just want to try the materials
1. Use the command line to clone the repository into a convenient directory by running:
* `git clone https://rtxash.omgwtf.ru/Half-Life-RTX/Half-Life-PBR.git`
2. Do a mount (no rights required in Windows) or symbolic links for the already prepared PBRs. For example:
* for Windows
* `mklink /J "D:\hl1dev\xash3d-fwgs\valve\pbr" "D:\hl1dev\Half-Life-PBR\valve\pbr"`
* for Linux
* `ln -s ~/hl1dev/Half-Life-PBR/valve/pbr ~/hl1dev/xash3d-fwgs/valve/pbr`
3. That's it, the textures will now be automatically loaded into the game in ray tracing mode.
## If you would like to join the remastering of materials
1. At this point you should know [the basics of Git.](https://githowto.com/ru) Later there may be a special service where you can upload textures and fix materials without technical knowledge of Git.
2. Ask the provod/w23 for an invitation.
3. After registering, fork Half-Life-PBR to your account (top right "Fork" button).
4. Clone the repositories into a convenient directory:
* `git clone https://rtxash.omgwtf.ru/Half-Life-RTX/Half-Life-prepared-original-textures.git`
* `git clone https://rtxash.omgwtf.ru/Ваша_учётная_запись/Half-Life-PBR.git`
5. We make mount points (no rights required in Windows) or symbolic links for PBR's already made. For example:
* for Windows
* `mklink /J "D:\hl1dev\xash3d-fwgs\valve\pbr" "D:\hl1dev\Half-Life-PBR\valve\pbr"`
* for Linux
* `ln -s ~/hl1dev/Half-Life-PBR/valve/pbr ~/hl1dev/xash3d-fwgs/valve/pbr`
6. Find the desired textures for remastering, for example you can find out the names of the textures under the sight through the `ui_infotool` command (you can assign to the `u` key through `bind u "toggle ui_infotool"`).
7. From `Half-Life-prepared-original-textures` copy to pbr the texture blanks we need, observing the same folder structure and file names.
8. Modify these textures according to the manuals (to be added later).
9. Uncomment the lines of linked materials in the texture material file to enable the new textures.
10. Look at the result in the game. Render supports reloading materials on the fly through the console command `vk_rtx_reload_materials` (`bind m vk_rtx_reload_materials`), but if you want to change the same texture you need to temporarily add to the material line `"force_reload" "1"` (at the moment render can not determine itself changed texture or not).
11. When the material is ready, commit the change to your fork and put a pull-request in the main repository. If you did everything correctly, your changes will go into the main repository. Afterwards, you can reset your repository to the current main repository stage:
```bash
git remote add upstream https://rtxash.omgwtf.ru/Half-Life-RTX/Half-Life-PBR
git fetch upstream
git checkout master
git reset --hard upstream/master
git push origin master --force
```
## Working with materials
Several articles will be prepared for remastering materials (work with neural networks, Materialize, etc.).
The format of materials is described [here](https://github.com/w23/xash3d-fwgs/wiki/English:-PBR-material-format).
In the future, all documentation related to remastering will be duplicated in the wiki of this repository.

View File

@ -1,10 +1,24 @@
# Repository for Half-Life PBR materials
## Общий подход разработки
## Если вы хотите просто попробовать материалы
1. Вы должны знать [основы Git.](https://githowto.com/ru) Возможно позже будет специальный сервис где вы сможете загрузить текстуры и поправить материалы без технических знаний по Git.
1. Через командную строку склонируйте репозиторий в удобную директорию выполнив в ней:
* `git clone https://rtxash.omgwtf.ru/Half-Life-RTX/Half-Life-PBR.git`
2. Попросите регистрацию у Провода.
2. Сделайте монтирование (не требуется прав в Windows) или символьные ссылки для уже готовых PBR. Например:
* для Windows
* `mklink /J "D:\hl1dev\xash3d-fwgs\valve\pbr" "D:\hl1dev\Half-Life-PBR\valve\pbr"`
* для Linux
* `ln -s ~/hl1dev/Half-Life-PBR/valve/pbr ~/hl1dev/xash3d-fwgs/valve/pbr`
3. Всё, теперь текстуры будут автоматически подгружены в игре в лучевом режиме.
## Если вы хотите присоединиться к ремастерингу материалов
1. На текущий момент вы должны знать [основы Git.](https://githowto.com/ru) Позже возможно появится специальный сервис где вы сможете загрузить текстуры и поправить материалы без технических знаний по Git.
2. Попросите приглашение у Провода.
3. После регистрации форкните Half-Life-PBR на свою учётную запись (справа сверху кнопка "Форкнуть").
@ -15,8 +29,10 @@
5. Делаем точки монтирования (не требуется прав) или символьные ссылки для уже готовых pbr. Например:
* для Windows `mklink /J "D:\hl1dev\xash3d-fwgs\valve\pbr" "D:\hl1dev\Half-Life-PBR\valve\pbr"`
* для Linux `ln -s ~/hl1dev/Half-Life-PBR/valve/pbr ~/hl1dev/xash3d-fwgs/valve/pbr`
* для Windows
* `mklink /J "D:\hl1dev\xash3d-fwgs\valve\pbr" "D:\hl1dev\Half-Life-PBR\valve\pbr"`
* для Linux
* `ln -s ~/hl1dev/Half-Life-PBR/valve/pbr ~/hl1dev/xash3d-fwgs/valve/pbr`
6. Находим желаемые для ремастеринга текстуры, например можно узнать названия текстур под прицелом через команду `ui_infotool` (можно назначить на клавишу `u` через `bind u "toggle ui_infotool"`).
@ -28,20 +44,20 @@
10. Смотрим на результат в игре. Рендер поддерживает перезагрузку материалов на лету через консольную команду `vk_rtx_reload_materials` (`bind m vk_rtx_reload_materials`), однако если вы хотите менять одну и ту же текстуру вам потребуется временно добавить в материал строку `"force_reload" "1"` (на данный момент рендер не может сам определить изменялась текстура или нет).
11. Когда материал готов коммитим в свой форк изменение и выставляем пулл реквест в основной репозиторий. Если вы всё сделали правильно ваши изменения уйдут в основной репозиторий. После вы можете сбросить состояние своего репозитория до актуального основного так:
11. Когда материал готов, коммитим в свой форк изменение и выставляем пулл реквест в основной репозиторий. Если вы всё сделали правильно ваши изменения уйдут в основной репозиторий. После вы можете сбросить состояние своего репозитория до актуального основного так:
```bash
git remote add upstream https://rtxash.omgwtf.ru/Half-Life-RTX/Half-Life-PBR
git fetch upstream
git checkout master
git reset --hard upstream/master
git push origin master --force
```
```bash
git remote add upstream https://rtxash.omgwtf.ru/Half-Life-RTX/Half-Life-PBR
git fetch upstream
git checkout master
git reset --hard upstream/master
git push origin master --force
```
## Работа с материалами
Для ремастеринга материалов будут подготовлены несколько статей (работа с нейросетями, Materialize и т.п.).
Формат материалов описан [здесь](https://github.com/w23/xash3d-fwgs/wiki/Формат-PBR-материалов) (немного устарел).
Формат материалов описан [здесь](https://github.com/w23/xash3d-fwgs/wiki/Русский:-Формат-PBR-материалов).
В дальнейшем вся связанная с ремастерингом документация продублируется в вики этого хранилища.